IK EET 3: Evelien

Dus. Donderdagavond (u weet wel, die warmste maartdag ooit met stralend terrasjesweer) was het hoogstnoodzakelijk dat my disneyfriend and me in de vroege avond eindelijk naar Beauty & the Beast gingen kijken en gisteren was een dag met grondig tegenwerkende ingewanden. Bijgevolgtocheenpietsiebeetjetelaatkleinbeetjemaarechtverwaarloosbaar. Vanavond gaan we TERUG IN DE TIJD voor dit fijne relaas van glutard (en superheldin, zij gaat enorm positief om met haar intoleranties én weerstaat bovendien de urge om een brooddoosje met wafels in één keer leeg te eten - zie verder) Evelien De Cock. Zij deelt overigens op haar Instagram geregeld glutenvrij lekkers waarvan mijn gsm spontaan in kortsluiting slaat want zo veel kwijl kan dat toestel blijkbaar niet aan.

9 maart 2017

Hallo, ik ben Evelien! Op Instagram beter gekend als @glutenvrijgenieten. Zo’n drie jaar geleden begon mijn glutenvrij avontuur na jaren zoeken en proberen. Een dikke week na het glutenvrije dieet was ik al een ander mens, ik ben nog steeds verbaasd over welke invloed voeding op een lichaam kan hebben. Enkele maanden later kreeg ik meer geruststellende bloedresultaten te zien en deze verbetering zet zich nog steeds voort. Naast gluten staan ook lactose, gist, tomaat, zowat alle kruiden, peper en ajuin op mijn blijfervanaf-lijstje. Daarnaast dien ik histaminerijke voeding zo veel mogelijk te mijden (chocolade, alcohol, citrusvruchten, aardbei, enz.) en roept mijn lichaam mij meteen halt toe wanneer ik er weer eens ben over gegaan (3 glazen wijn = 3 dagen kateren).

In ’t begin een ware beproeving, ik stapte huilend in mijn auto na een rondje door de supermarkt. Toen volgde een periode van enthousiast proberen, veel mislukken maar geleidelijk aan slagen en héél veel plezier vinden in het allergievriendelijk koken. Ik begon foto’s te maken, deelde ze op mijn Instagramprofiel, vond daar ongelooflijk veel inspiratie en leerde andere glutards kennen. Ik nam mij voor om me niet te laten doen door dat dieet en te eten zoals ik in het leven sta: proberen van elk klein moment te genieten en niet op te geven. Dus ook van die mottige boekweitcrackers. (Gelukkig intussen véél lekkerdere varianten gevonden, jeej!)

De laatste tijd staat het glutenvrijgenieten weer op een laag pitje. Ik ben beginnen werken en dat vraagt zo veel van mijn (nog steeds sukkelend) lichaam dat ik het koken noodgedwongen en grotendeels aan la mamma moet overlaten. Gelukkig zorgt die na de nodige instructies doorheen de jaren voor lekkere en voedzame potjes, en daar plukt heel ons gezin de vruchten van. (Oh ja, ik ben zot verwend.) Vandaag neem ik jullie mee doorheen mijn glutenvrije, doordeweekse dag. Ik eet ...

07.00u: Beepbeep, ik wil niet opstaan! 


Toch maar uit dat bed kruipen en mijn dag starten met een glas lauw water met citroen. Een zalige gewoonte, de gezondheidsvoordelen zijn talrijk en ik voel mij meteen wakkerder. Dat mijn buik doorheen de dag minder opzwelt en gek doet, is heel mooi meegenomen! Daarbij eet ik een potje Probi+, een product dat werd ontwikkeld door Hoeve De Ploeg, in samenwerking met Hogeschool Gent. Het zou een héél sterk probioticum zijn met gigantisch veel (goede) bacteriën. Top, toch? Dit nuttig ik in kuurvorm en brengt bijvoorbeeld na een antibioticakuur (met veel tegenzin) mijn darmen weer tot rust en in topvorm!


Ik maak ontbijt nr. 2 klaar en vertrek.

08.30u: Tijd voor ontbijt, tijdens het lezen van mijn mails.


Alpro Go On, alternatief voor platte kaas, ik ben zo blij met jou! En met de nieuwe variant met aardbei lijkt net op die Petit Gervaiskes die ik als kind zo graag naar binnen speelde. Havermout, chia – en lijnzaad en wat besjes erbij, zalig gezonde combo!

10.30u: Ik heb alweer honger en zin in zoet (rasechte sugaraddict, ondanks het gekende effect op mijn lichaam, I’m bad).


Gisteren wafels gebakken met de helft (riet)suiker (andere helft aangevuld met amandelmeel, geeft tegelijk een lekkere bite) = glutenvrijgenieten! Het voordeel aan werken dicht bij huis: tussen de huisbezoeken door even thuis kunnen stoppen voor een (lekkere) koffie.

13.00u: Lunchtime!


Brood is sinds mijn recent ontdekte gistintolerantie echt verleden tijd. De gluten- en gistvrije broodmix die iets of wat lekker was is uit de handel genomen, mijn eigen baksels zijn ver-schrik-ke-lijk en aan Yam Desem moet ik nog heel hard wennen. (Principieel ben ik er ook tegen om bijna €5 te betalen voor een klein broodje dat niet eens echt lekker is.) Dan maar rijstwafels, quinoa- of boekweitcrackers en veel restjeslunchkes! Wanneer ik tijd/energie over heb maak ik soep (zot van) en da’s eten en drinken tegelijk, mmm J. (Op mijn to do-lijstje: experimenteren met maaltijdsoepen en wanneer het warmer wordt opnieuw slaatjes maken, mijn collega’s gaan niet weten wat ze zien als ik daar met mijn salad-in-a-jar toekom...) Vandaag: verse broccolisoep met rijstwafels.

16.00u: Pauzetijd, wafeltijd!


17.00u: Weer onderweg. Een goestingske, een appeltje.


19.00u: Ik eet ... bij de schoonfamilie!


De eerste keer, zo’n half jaar geleden, met mijn lijstje afkomen van wat-allemaal-niet-mag was wel even spannend. Intussen heeft mijn lieve schoonmama zich ontpopt tot een glutenvrije chefkok en is ze helemaal mee! Vandaag op het menu: koude schotel met zelfgesneden frietjes (in net gecleaned glutenvrij frietvet). Aanvalleeeeen!

21.00u: Er is ook dessert.


Toch even checken wat er allemaal in zit: eerder toevallig zonder gluten en lactose, mijn hart maakt een sprongetje!


Tussendoor: van die 1,5 liter water ben ik vergeten een foto te nemen!

Reacties